Friday, June 4, 2010

Menjejaki Nabi Harun a.s dan Nabi Musa a.s di Gunung Tursina, Mesir


Nabi Harun a.s adalah saudara kandung Nabi Musa a.s. Kisahnya di dalam Al-Qur’an selalu disebut bersama dengan kisah saudaranya itu. Ia mendampingi Nabi Musa a.s menemui Fir’aun untuk meminta agar Fir’aun melepaskan Bani Israil dari perhambaan untuk mengingatkannya serta meluruskan jalan hidupnya yang melampaui batas.

Dengan lemah lembut, Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s menghadapi keangkuhan Fir’aun yang mengaku diri tuhan. Akhirnya mereka berjaya membawa keluar Bani Israil dari Mesir. Ketika sampai di sekitar Gunung Sinai, Nabi Musa a.s meninggalkan Bani Israil selama 40 hari untuk menemui Tuhan di puncak Gunung Sinai, Nabi Harun a.s diserahi tugas menjaga kaumnya. Nabi Harun a.s wafat lebih dulu dari Nabi Musa a.s dan dikuburkan di Bukit Hur di Gurun Sinai.




Merasai kepayahan saudara Nabi Harun a.s iaitu Nabi Musa a.s yang mendaki Gunung Sinai untuk menerima wahyu dari Allah S.W.T.



Pendakian bermula jam sekitar 1 pagi, dan berjaya sampai ke puncak pada sekitar jam 4 pagi. Solat subuh dilaksanakan di masjid kecil yang dibina berdekatan dengan gereja. Benar-benar merasai keletihan dan tergambar kesabaran bagaimana salah seorang Nabi Ulul al-'Azmi yakni Nabi Musa a.s mendakinya untuk menerima wahyu dari Allah S.W.T

No comments: