Monday, December 1, 2008

Bersama Membantu Mangsa ISA



Baru-baru ini Persatuan Usrah Kebajikan Profesional (UKP) sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang memfokuskan kegiatan kebajikan dan dakwah masyarakat telah mengadakan Program Majlis Makan Malam Amal UKP. Program ini dianjurkan bertujuan:

  1. Melancarkan dan mengumpul dana bagi Tabung Pendidikan Anak-anak Tahanan ISA.
  2. Melancarkan penjenamaan semula Usrah Kebajikan Profesional (UKP) ke arah organisasi bukan kerajaan (NGO) yang konsisten, memupuk keperibadian Muslim dan melaksanakan usaha dakwah dan kebajikan kepada masyarakat.
  3. Menghimpun dan menyatukan profesional Muslim seluruh Malaysia yang menganggotai UKP ini.
  4. Mengumpul dana bagi menjalankan usaha-usaha kebajikan dan kegiatan yang bersesuaian dengan prinsip-prinsip Islam.

Pelancaran Tabung Pendidikan Anak-anak Tahanan ISA ini disempurnakan oleh Y.A.B Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan. Sebelum itu, beliau berkesempatan memberi ucapan yang benar-benar menyentuh hati bagi mereka yang memiliki hati yang tulus. Berikut adalah beberapa ungkapan kata-kata hikmah beliau:

  • Dunia ni laksana restoran, kita tumpang makan dan minum...akhirnya ada bayaran yang perlu kita langsaikan.
  • Manusia sekarang mudah membuat hukum, pandangan tanpa nilai ilmu. Sepatutnya kita bersedia dengan ilmu supaya hujah dapat menyelesaikan masalah. Bukan hujah menambah masalah .menyesatkan orang lain.
  • ISA perkara mungkar! wajib dilarang ! Tolong bersuara ! Tulislah artikel, lukislah kartun, demo kalau perlu..TULIS! ...CAKAP! ....

  • Kaitan ayat "wamahyaya wamamati"...wamahyaya bukan sekadar hidupku untuk Allah tetapi ayat tersebut diganti dengan aktivitiku. AKTIVITI termasuk dalam tujuan hidup kerana Allah.
  • Jangan jadi macam watak dalam cerita wayangkulit. ..Ada Dato',ada menteri, jadi ketua itu dan ini tapi jawatan itu hanya sampai 12 tengah malam saja. Semua watak tersebut berhenti tugasnya. Tiada usaha lain nak jadi hamba Allah.
  • Pengalaman ambo sendiri, bila anak ambo kena ISA 5-6 tahun...ambo pikir agaknya pemerintah ni nak ambo gi menyembah bagi lepas anak ambo..melutut. Tapi ambo tak gitu...biar ada dalam hati kita jiwa besar yang memikirkan...kat dunia ni mu buat anak aku, kat akhirat nanti , mu kena pijak-pijak dengan anakku..jadi jiwa kita akan kuat...RASA KUAT DENGAN ADANYA ALLAH..

Kesimpulannya: Tuan guru melahirkan rasa syukur pada Allah atas segala usaha kebaikan yang dapat memberi apa sahaja bantuan, dana untuk kebajikan, pendidikan dan kesihatan.

Bingkisan Presiden UKP mengenai Tuan Guru bila kaki beliau melangkah masuk ke dalam dewan Musytari, Residence Hotel, Kajang Selangor pada 8.26pm, 29 November 2008 :

"Tuan guru melangkah cermat, sambil tersenyum. Semua hadirin bangkit mengalunkan selawat buat junjungan Rasulallah SAW. Langkahnya tidak laju, badannya sedikit bongkok dan kejap-kejap kepalanya ditundukkan. ..gaya yang berhemah..terasa sebak di hati bilamana memikirkan baru berapa ketika, kita baca dalam berita seorang yang mulia itu pernah kelmarin terlantar sakit, rebah seketika ,kejap anggotanya.. namun kuatnya hati, teguhnya jiwa untuk ulama' itu berjumpa semua..entah sesiapa kita ini, tapi ulama' itu bukan kisah apa. Baginya, selagi dikurniakan kudrat, selagi nafas belum terhenti, perjalanan nya harus diteruskan.. ."

Semoga segala usaha yang dilaksanakan diredai Allah. Segala bantuan boleh dihulurkan kepada:

Persatuan Usrah Kebajikan Profesional Malaysia
BIMB 12065010021129
MAYBANK 512352206682

Mohd Hasrul Bin Shuhari

Setiausaha UKP

No comments: