Tuesday, November 24, 2009

Lautan Dan Lembah Di Planet Marikh?



Sebuah peta baru Marikh yang lebih lengkap menunjukkan pernah wujud lautan luas di sebelah utara dan kawasan lembah di garisan khatulistiwa planet itu, memberi pembayang bahawa planet itu pernah memiliki iklim lembap dan hujan.

Peta yang dihasilkan oleh komputer itu berdasarkan data dari satelit Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), turut menunjukkan rangkaian lembah di planet berwarna merak itu adalah dua kali lebih luas berbanding anggaran sebelum ini.

"Kewujudan lembah menunjukkan berlakunya hakisan akibat hujan, proses sama yang membentuk lembah di planet kita.

"Hanya satu lautan yang wujud di kawasan hemisfera utara menunjukkan mengapa terdapat had di sebelah selatan yang penuh dengan rangkaian lembah," kata seorang profesor geografi di Universiti Northern Illinois, Wei Lou (gambar di bawah).



Katanya, bahagian paling selatan Marikh adalah jauh daripada kawasan berair dan hanya mendapat sedikit hujan dan tidak mempunyai lembah.

Tambah Lou, hujan hanya turun di kawasan laut dan sedikit kawasan darat yang berdekatan sekali gus membentuk kawasan lembah mengelilingi bahagian tengah planet tersebut.

Laporan ini disiarkan dalam Jurnal Penyelidikan Geofizik.

Sejak kapal pemerhati Mariner 9 milik NASA menemui rangkaian lembah di Marikh pada 1971, timbul pertikaian sama ada ia wujud akibat hakisan laluan air hasil daripada kelembapan dan hujan atau melalui cara hakisan air bawah tanah yang boleh berlaku dalam cuaca sejuk dan kering.

Sumber: Utusan dan Northern Illinois University

No comments: