Friday, April 17, 2009

Baling Batu: Kafir Zindik vs Orang Tua



Assalamualaikum...

Saya teringat, saya pernah terbaca sebuah cerita ketika belajar di Sekolah Menengah Agama al-Nahdzah, Bukit Besar Kedah...Cerita ini juga saya temui dalam sebuah majalah berunsurkan Islam terbaru...ceritanya macam ni:

Pada suatu hari orang kafir zindiq mengajukan beberapa soalan kepada seorang lelaki tua (kalau tak silap ia seorang ahli sufi, wAllahua'lam) dengan tujuan untuk mempersendakannya.

Soalan pertama: Saya TIDAK DAPAT MELIHAT Allah, bagaimanakah saya perlu beriman kepada Allah?

Soalan kedua: Macam mana Allah boleh menghisabku dan menjatuhkan hukuman kepadaku sedangkan segala perbuatanku telah diTAKDIRkan?

Soalan ketiga: Macam mana JIN BOLEH DISEKSA DENGAN API di neraka pula, sedangkan jin tu daripada api juga?

Ha...jawab-jawab? (ni saya tambah);p

Tapi yang peliknya, orang tua tu tak jawab pula, sebaliknya dia ambil tanah liat, kemudian dia tengalung (baling) ke arah tiga orang kafir tersebut...

Sebab tak puas hati, mereka mengadu kepada pihak berkuasa, maka orang tua tu pun dibicarakan.

Hakim bertanya: Kenapa kamu tidak menjawab soalan mereka tetapi menyakiti mereka pula?

Orang tua: Sebenarnya saya telah menjawab soalan mereka yang mengatakan TIDAK DAPAT MELIHAT ALLAH dengan tanah liat tersebut.

Kafir Zindik menyampuk: Kau telah menyakiti badanku dengan tanah liat tersebut.



Orang tua: Jika kamu berasa sakit, maka tunjukkan kepadaku di manakah rasa sakit tersebut? JIka kamu tidak dapat tunjuk kepadaku di mana sakit itu maka sakit itu tak wujud.

Sambung orang tua lagi: Kamu menyatakan juga kenapa Allah menghisab dan menghukum kamu sedangkan perbuatan kemu telah ditakdirkan, jadi aku baling tanah tu pun merupakan takdir Allah juga, kenapa kamu perlu mengeluh?

Sambung lagi: Kamu juga menyatakan macam mana Allah boleh seksa jin sedangkan api neraka dan jin tu merupakan unsur yang sama. Kamu dicipta daripada tanah, jadi, bukankah tanah liat yang aku baling tadi telah membuatkan kamu rasa sakit?

Telah datang kebenaran dan telah hancurlah kebatilan...
WAllahua'lam...

No comments: