Thursday, April 30, 2009

Perdebatan Akal dan Analogi dalam al-Quran.


Bismillah wal Hamdulillah...

Dalam surah Qaf, dijelaskan tentang kaum Musyrik Mekah cuba berdebat tentang kebenaran kerasulan nabi s.a.w. dgn berhujah seperti dalam ayat ke-3 ini:

أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا ذَلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ

Bermaksud:
“Adakah (kita akan kembali hidup) sesudah kita mati dan menjadi tanah? Itu adalah cara kembali yang jauh (dari kemungkinan, kerana jasad yang telah hancur tidak dapat diketahui lagi)”.

Kemudian Allah menjawab dengan firmannya pada surah Qaf ayat 4 hingga 15. Cuba lihat ayat ke 15 ini iaitu:

أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ

Bermaksud:
(Setelah mereka melihat dan memerhatikan makhluk-makhluk yang Kami ciptakan itu) maka adakah Kami telah lemah dengan penciptaan yang pertama itu (sehingga Kami tidak dapat mengadakannya semula? Tidak, merekapun tidak mengingkari kekuasaan Kami). Bahkan, mereka berada dalam keadaan keliru dan ragu-ragu tentang penciptaan makhluk-makhluk (hidup semula) dalam bentuk yang baru.

Dalam ayat ini, digambarkan lebih kurang macam ini:

Kaum Musyrik Mekah persoal: Muhammad adalah nabi palsu, mana boleh kata orang mati hidup semula sebab badan dah hancur.

Islam menjawab: Apa yang peliknya, Allah berkuasa hidupkan benda yang tak wujud seperti manusia. Dulu manusia tak wujud, tapi Allah mampu hidupkan juga. Apatah lagi nak hidupkan manusia yang mana badannya dah ada (cuma hancur ja, tapi masih ada), lagi la mudah.




Menurut Tafsir Ibn Kathir, ayat di atas ditafsirkan, Allah berfirman: Adakah Kami lemah nak hidupkan semula benda yang sudah pun dijadikan? Sesungguhnya mewujudkan perkara yg sebelumnya belum ada tidak pula menyusahkan kami, apatah lagi nak kembalikan semula benda yang pernah ada, tentulah ia lebih mudah. Firman Allah:

وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ

Surah al-Rum, ayat 27 bermaksud:
Dan Dialah yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Ia mengembalikannya (hidup semula sesudah mereka mati), sedang pelaksanaan yang demikian amatlah mudah bagiNya. Dan bagiNyalah jua sifat yang tertinggi di langit dan di bumi, dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Firman Allah lagi:

وَضَرَبَ لَنَا مَثَلا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ


Surah Yasin, ayat 78-79 yg bermaksud:
Serta ia mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu), dan ia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil ia bertanya: “Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu?” Katakanlah: “Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya, dan Ia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya);

Inilah perdebatan akal yang sihat yang digambarkan di dalam al-Quran. Hanya akal yang benar-benar bersih yang akan terima kebenaran Islam. Firman Allah Taala:

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآَنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

Surah al-Zumar ayat 27 bermaksud:
Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengemukakan kepada umat manusia berbagai misal perbandingan dalam Al-Quran ini, supaya mereka mengambil peringatan dan pelajaran.

Telah Datanglah Kebenaran dan Telah Hancurlah Kebatilan..

No comments: