Monday, April 6, 2009

Polis Kata Pakatan Rakyat Sah Menang di Bukit Gantang.

Saya dapat maklumat dari seorang Prof salah satu universiti tempatan, memberitahu tentang hasil risikan pihak polis yang menyatakan kemenangan akan berpihak kepada Pakatan Rakyat di Bukit Gantang. Maklumat ini diperolehi setelah beliau berbual dengan salah seorang penyokong UMNO yang tidak mahu mengundi sebab putus asa setelah dapat maklumat tersebut dari pihak polis. Maklumat tentang 2 tempat lagi tidak pula disentuh.

Menurut maklumat lain, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata:

"Undi Melayu 40 peratus untuk kita itu tidak berubah. Selebihnya Umno, iaitu yang atas pagar, dia dapat sebab dia beli.

"Yang 40 peratus ini adalah pengundi tegar, tidak berganjak. Cuma yang kita nak, tambah dalam 20 peratus lagi untuk dapat 60 peratus," katanya.

Beliau berpendapat, undi bukan Melayu mungkin meningkat dengan perkembangan kerajaan negeri di Perak di mana kaum Cina dan kaum India memberi sokongan yang lebih meningkat.



Pensyarah Sains Politik dari Universiti John Hopkins, Amerika Syarikat, Bridget Welsh (Dr. Bridget Welsh, is Assistant Professor in Southeast Asian Studies at Johns Hopkins University-SAIS, Washington DC. Crisscrossing Malaysia) menjangkakan Pakatan menang 2-1 dalam pilihan raya yang akan berlangsung di Bukit Gantang dan Bukit Selambau (untuk Pakatan) dan memberikan BN satu iaitu Batang Ai.

"Saya ramalkan PAS akan menang di Bukit Gantang lebih sikit dari yang mereka menang dalam pilihan raya umum yang lalu....mungkin 2,000 majoriti," kata Welsh kepada Siasah.

Menjelang beberapa hari mengundi dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu baru-baru ini, Welsh meramalkan PAS akan menang 2,000 undi. Dalam pilihan raya itu, PAS menang 2,613 undi.

http://siasahdaily.blogspot.com/2009/04/esok-keputusannya-2-1.html


Selain itu, kecenderungan undian di internet lebih 80% pengundi (setakat hari sebelum mengundi)menjangkakan kemenangan 3-0, meskipun soalan berbentuk umum (Barisan atau Pakatan), diyakini bahawa ia merujuk kepada Pakatan Rakyat.

http://www.klpos.com/poll/51.html

Penganalisa politik Ong Kian Ming dalam tulisannya di Malaysiakini pula menjangkakan PAS akan menang dengan majoriti 3,000 undi di Bukit Gantang dan sebelum ini dia menjangkakan PKR akan menang dengan majoriti 1,500 undi di Bukit Selambau.

http://www.malaysiakini.com/news/101758



Zulkifli Sulong, kolumnis Malaysiainsider pula menjangkakan PAS akan menang 2,000 ke 3,000 undi di Bukit Gantang walaupun para penjudi Cina di sana menjangkakan PAS akan menang sehingga 5,000 undi di situ.

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/opinion/zulkifli-sulong/22457-bukit-gantang-perang-merebut-hati-orang-melayu



Kajian di Bukit Gantang mendapati, 40 peratus penduduk Bukit Gantang yakin PAS akan menang dalam pilihan raya kecil itu nanti berbanding hanya 25 peratus memihak kepada BN manakala 34 peratus lagi tidak pasti.

Menurut kajian bebas Ilham Centre itu, 49 peratus berpendapat, isu di Perak harus diselesaikan melalui pembubaran DUN dan hanya 18 peratus sahaja setuju dengan cara BN mengambilalih kerajaan negeri Perak.

http://siasahdaily.blogspot.com/2009_03_01_archive.html

2 comments:

dino_nesta said...

mungkin Dr. Bridget Welsh seronok tegok PR menang pilihan raya....

menguatkan lagi hujah Anwar ialah proksi America...

Yg America sokong biasanya ada udang di sebalik batu!...HAMAS dan Ahmadinejad tidak disukai oleh America mereka lah yg benar!

Tuan Rumah said...

Salam..

terima kasih atas respon saudara dino_nesta..

TuanRumah akui ada pro dan kontra tentang Anwar dan US...

Apa pun, syukran menjadi tetamu di blog ini..;p